One Tree Island

Lördagkvällen tillbringade vi på Heron Island med härliga människor och morgonen därpå hoppade vi tillbaka över vågorna till One Tree Island. Resten av dagarna snorklade vi lite i lagunen, läste böcker i hängmattan, spelade mer kort och sista dagen som var den enda dagen med dåligt väder tog Klara och jag kajaken på en intressant paddeltur längs med ön. På måndagkvällen försökte Klara jag komma på sätt att stanna på ön eftersom ingen av oss ville åka hem dagen efter... Men vi var tvungna att åka och efter några sista timmar på Heron Island tog vi båten tillbaka genom vågorna som var så höga att vi lika gärna kunde ha suttit i en berg och dalbana. Vi sa hejdå till det turkosa vattnet, hejdå till värmen och sen tog vi planet hem...

Veckan på One Tree Island var helt klart bland det häftigaste jag varit med om!

På fredagen och lördagen klev upp tidigt och tog båten ut innan tidvattnet gjorde vattnet för grunt för att kunna åka ut. Sen tillbringade vi hela dagen till sjöss förutom med några timmars avbrott på Heron Island med promenad och strandhäng.

Jag råkade fiska upp en baby- haj av misstag... vi släppte i den igen såklart.

Heron Island

Vi klappade en sköldpadda!

One Tree Island

Dag 2:
Vi snorklade för första gången precis utanför ön i den lilla lagunen. Där klappade vi en haj (sista bilden) och såg alla möjliga sorters koraller och fiskar. På eftermiddagen tog vi båt lite längre ut och snorklade på djupt vatten vilket var helt fantastiskt.

På kvällen fortsatte vi traditionen vi poåbörjat kvällen innan att spela "skip bo". Det var efter att vi återigen suttit i solnegången och efter att vi legat i hängmattorna och tittat ut över havet som var så turkost det kan bli.

One Tree Island

Vet inte riktigt vad jag ska börja. Sitter med tusentals bilder från Klaras Kamera, hundratalet från min egen och försöker välja ut de finaste. Veckan på One Tree Island var HELT fantastiskt, kan knappt hitta ord på hur vackert det var och hur bra vi hade det. Men jag ska försöka:

Dag 1:
Vi gick upp alldeles för tidigt och flög till Brisbane för att sedan ta nästa plan till Gladstone. Därifrån tog vi färja två timmar ut till Heron Island. Såhär såg det ut när vi anlände:

Där mötte vi upp Jenny och Russel som bor på One Tree Island och lastade i all mat för veckan på deras båt. Nedan ser ni alla som åkte ut till ön:  Nick, Nick, jag, Klara, Vanessa, Kathy, Jenny och Russell.

Sen susade vi iväg över havet. Det hoppade delfiner längs med båten! Helt fantastiskt.

Tillslut kom vi fram till One Tree Island!

Snart ska jag iväg på min värdsysters pojkväns 21st så får skriva mer senare!

Puss sålänge

Den tioende april.

I fredags kväll gick jag pinsamt nog på Justin Beiber filmen med Lenah, Annie, Shanna och Katie. Det var hysteriskt roligt trots det patetiska innehållet.

Shanna och Lenah i snygga 3D- glasögon

Annie och Katie

Lenah, Shanna, Annie och Katie

Igår åkte jag med Georgie ut till Moyston för att titta på netball och footy. Där hängde massor av människor från skolan för att antingen spela eller bara titta på. Det är så mycket aussie över det hela det kan bli. Alla känner alla och jag kände mig väl lagom vilsen i allt snack om vem som spelade bra eller inte. Trevligt var det i alla fall.

Zoe och Mel. Zoe var hungrig och hennes mage lät som en tiger...

Netball

Och idag har jag lagat Tacos med Gab, Annai och Zoe.

Cal och Zoe

Gab

Stations of the cross

Idag var sista dagen innan påsklovet och det betydde att vi genomförde "stations of the cross"- dvs en dramatisering av Jesus korsfästelse... Varje yearlevel fick i uppdrag att presentera en del vilket slutade på en tvåtimmars- föreställning som var.. intressant. öhm. Alla years 12 sjöng "you've got the love" och skapade ett kors av ficklampor... För de som hade fungerande lampor dvs. Min fungerade inte och där med misslyckades jag totalt med min enda upplevelse av stations of the cross någonsin.

I övrigt så har jag hunnit med att åka på en kraftig förkylning denna vecka, föreläst om Sverige för alla year 9s på community college, åkt till Ballarat och kikat på hus och tomter till Georgie inför hennes nästkommande universitetsår, ätit middag på en mysig resturang i Ballarat, fikat på the vines med trevliga människor och nu sitter jag här och hoppas på att helgen ska föra med sig skratt och glädje.

Förresten var det ganska fantastiskt. Georgie har förälskat sig i ett litet, grönt hus i Ballarat. Vi åkte för att titta på det i tisdags och tror ni inte att det var samma hus som Jacqui min värdmamma bodde i när hon pluggade där? Otroligt.

Nu har nedräkningen börjat till barriärrevet och jag kunde inte vara med taggad!

Skriver snart igen!

Monique och Owen

"oooooh we're half way there"

För att skriva lite om helgen:

Klev upp alldeles för tidigt och blev upplockad av Demi som var lika trött som jag. Vi träffade upp fler gäspande människor på tågstationen och samtdigt som vi alla vaknade steg solen utanför tågfönstret. I Melbourne irrade vi runt bland spårvagnar och människor och jag slog världsrekord i att ge dåliga vägbeskrivningar till en Klara som försökte hitta oss.

Tillslut kom vi fram till retrostars warehousesale och sedan började slitandet, grävandet, letandet och plockandet och ut kom vi alla med fyllda kassar några timmar senare. Själv köpte jag två skjortor, ett par jeansshorts, två klänningar, en tjocktröja och ett par örhängen till priset av 50 dollar. Det är vad jag kallar fynd.

Några timmar senare kramade jag Klara hejdå med orden "nästa gång vi ses åker vi till barriärrevet!" och en timme senare satt vi alla på tåget hem och övertröttheten slog till. För mig, Claudine och Katie innebar det konstant sjungande hela vägen hem (2,5 h) så när vi slutligen kom hem till Claudine var vi hesa och trötta. Men inte fanns det tid för sömn utan en timme senare satt vi alla i bilen påväg till Jack som hade 18årspartaj. Efter timmar av hysteriskt skrattande och massa dans åkte jag, Zoe, Ingrid och Cass hem och plumsade i säng.

Morgonen därpå promenerade jag iväg till skolan för att hoppa runt i the theatre hall hela dagen och repeterade pjäs. Jag tror inte jag behöver säga att jag har haft en helt fantastisk helg?